BRISK RS 01 WRC

 

Škoda Fabia s Karoserií typu kupé. Zrychlení z 0 na 100 za 2,7 sekundy. Dvoulitrový motor přeplňuje turbodmychadlo. Čtyřválec s objemem 1998 ccm má maximální výkon 368 kW, což je rovných pět stovek koní.

 

 

Prototyp závodního speciálu prý vznikl kvůli testování svíček v extrémních podmínkách. Karoserie tvaru kupé byla zvolena mimo jiné i z nostalgických důvodů, tvůrci zmiňují poslední závodní kupé-škodovku, model 130 RS. I díky zuřivě rudému laku se ale spíš nabízí vzpomínka na extrémní speciál Škoda 200 RS, kterého vzniklo jen několik kusů. Karosérie BRISK RS 01 WRC je vyrobená z kevlaru, sklolaminátu a karbonu a pochopitelně neplní nosnou funkci – tu má na starost prostorový rám z vysoko pevnostních trubek.

 

Pokud má vnější vzhled s první generací Fabie společnou aspoň masku a světla, to co je pod ní by ve vašem místním servisu asi nepoznali, přestože spousta dílů pochází ze sériových šuplíků koncernu VW. Podvozek odpovídá pravidlům pro mezinárodní automobilové soutěže (neboli rallye), poháněná jsou všechna čtyři kola nezávisle zavěšená na trojúhelníkových ramenech a o bleskovou změnu převodových stupňů se stará šestistupňová sekvenční skříň.

Motor s dvojitým sekvenčním vstřikováním má skutečně výkon rovných pět stovek koní (v 7800 otáčkách), přestože jde o „pouhý“ dvoulitr. Odhadujeme, že turbodmychadlo, které ho dopuje, bude velké zhruba jako lví hlava. Kulatá je i hodnota nejvyššího točivého momentu, 600 Nm při 3700 ot./min. Blok motoru pochází od škodovky, hlava válců je z Audi S3, kliková hřídel prý dokonce z dieselové Octavie. Vzhledem k extrémně ostrému převodování je maximální rychlost nijak výjimečných 200 km/h, jenže zrychlení na stovku zvládá červený projektil za omračující 2,7 sekundy.

 

Není se čemu divit, pětisetkoňové stádo má na starost necelou tunu hmotnosti – podle Macka nějakých 920 kilo. Podle posledních zpráv bude muset auto dostat ještě zadní křídlo, protože se potýká s nedostatkem přilnavosti na zadních kolech. O razantní zpomalení se starají kotoučové brzdy se čtyřpístovými třmeny Porsche. Rotory mají průměr 330 mm vpředu a 320 mm vzadu.